Per Holm Dahl
446
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-446,bridge-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Per Holm Dahl

Musik

Historier i musikken

Aldersgruppe: 3-6 år

Antal: 10-60 børn

Tidsramme: 10 timer

 

Dette projekt handler om lyde og historier. Jeg vil gerne åbne børnenes øre for lyde generelt, og jeg vil gerne inspirere børnene til at fortælle historier. Måske får de lyst til at fortælle, når de har hørt mig gøre det.

 

Hvordan lyder vand? Er der noget andet end vand, der kan lyde som vand?

Hvordan lyder som vind? Er der noget andet, der kan lyde som vind end vind?

Forløbet

Jeg vil fortælle en historie med lydeffekter. I historien indgår forskellige intermezzoer, som jeg spiller på et eller andet. Der vil helt klart være elementer af improvisation i denne koncert/optræden. Hvilke elementer, der er frie, bestemmer jeg mig til fra gang til gang. Måske er det historien? Måske er det intermezzoerne, der er klassiske musikstykker, eller det kan også være dem, der er improviseret? Måske er det lydene?

 

Dagen slutter med en opgave til børnene om at finde lyde, historier. Sætte dem sammen. Lave lyd til en film eller alt muligt andet. Det kan være sjovt at dele lydene op, fx i træ og metal eller måske også glas. Der findes forskellige lyde på forskellige steder: skov-legepladsen-køkkenet-stuen. Alt man kan skrabe på. Alt man kan rasle med. Alt man kan slå på (hænder /stikker/køller). Hoppe på. Sparke til.

Jeg aftaler indholdet med institutionen, så vi rammer børnene, der hvor de er, og giver dem ny inspiration.

Børnene laver sammen med mig og pædagogerne selv en historie. Det er selve processen, der er vigtig, så om vi viser den for nogen er for mig ikke så afgørende.

 

Eksempel på et forløb på 10 timer

Første besøg. Jeg kommer ind og hilser på børnene til en rundkreds. I forbindelse med dette besøg holder jeg et kort møde med pædagogerne omkring forløbet. Her aftaler vi, hvordan vi gør praktisk. Hvor mange børnegrupper skal kobles på forløbet, og hvor mange gange kommer jeg på besøg.

Jeg hører lidt om, hvad børnene er optaget af i øjeblikket og hvad pædagogerne arbejder med, så jeg kan medtænke den pædagogiske lærerplan. Vi aftaler også, om børnene skal vise, det de har lavet til nogen.

 

De næste besøg. Her skal børnene være mere aktive. Jeg starter sikkert med at fortælle en historie / spille lyde og komme med et oplæg til børnene. Det arbejder vi så videre med i fællesskab, og rammen kan være forskellig fra gang til gang, fx legepladsen, køkkenet, vandlyde.

 

Hvad kan forløbet bruges til?

Fantasi, improvisation, samarbejde, lydhørhed, det at stå frem, sociale og personlige kompetencer, sprog, krop og bevægelse.

Praktisk

Let adgang med bil. Adgang til sal uden trapper. Besøgene skal ligge om formiddagen.

Om underviseren

Per er 41 år og slagtøjsspiller. Det vil sige, at han spiller på alt, man kan slå på, skrabe med eller rasle. Han kan lide både at spille med køller, stikker og hænder. Per elsker lyde. Når han hører musik, så bliver det til en historie inde i hans hovede.

Per arbejder også på Aarhus Musikskole som underviser i slagtøj og på det Jyske Musikkonservatorium som underviser i slagtøjspædagogik.

Mød kunstneren
Mail

perholmjacobsen@gmail.com

CV

Hent CV

Category
musik