POP – forløb med trykrammer
Aldersgruppe: 7-9. klasse
Tidsramme: fra 10 timer til en emneuge
Emne: Hovedværker, trykteknik, Andy Warhol, afsender-modtager, reklamer, billedanalyse, kopi/original, kopiering/parafrase, kunst og kunstnerens rolle gennem tiden.
Overbygning på forløbet: Forbrugsgoder, overforbrug, genbrug.
Forløbet
Jeg introducerer 10 – 12 hovedværker i kunsthistorien kronologisk, startende ved Mona Lisa, og vi sammenligner de ældre og yngre værker. Særligt fokus er på Andy Warhol og hans baggrund som reklametegner, brug af hverdagsobjekter og det trykte værk ”Mona Lisa Four Times”.
Vi laver billedanalyse på elevernes niveau, og de skal selv byde ind med svar og overvejelser omkring værkerne.
Herefter fortæller jeg eleverne om teknikken bag trykrammerne. Hvordan man holder rammerne og bruger redskaberne og hvordan man kan arbejde med en eller flere farver. Der kan arbejdes med præcision og mulighed for at lave mange eksemplarer og med gennemarbejdede tryk med mange lag og farver på samme værk. Desuden kan man arbejde med abstraktion, hvor man bevidst arbejder på at få det oprindelige motiv til at træde i baggrunden. Kunsten er, at finde balancen mellem genkendelighed og abstraktion, og at eleverne finder deres eget unikke, personlige udtryk.
De skal nu gå sammen to og to og i første omgang trykke serier af fire, ligesom Warhols ”Four Mona Lisas”. Motiverne ligger allerede på rammen, dvs. at hver gruppe af to har deres motiv, som er et af de hovedværker, jeg introducerede i starten. Jeg medbringer trykrammer og redskaber.
Forløbet kan udbygges med at trykke på andre materialer, fx t-shirts, og der kan arbejdes med andre trykteknikker.
Det endelige produkt kan også være en happening –kunsten uden ejer-, hvor der fx bliver delt flyers ud på skolen.