Kunstkikkert | Line Pawelczyk
702
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-702,bridge-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.0.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Line Pawelczyk

Design

Forløb med STRIK – ‘Strikket Danmark’

Aldersgruppe: 3-6. klasse eller 7-9. klasse

Tidsramme: fra 10 timer til en emneuge

 

Emne:

Miljø (nærmiljø og naturmiljø), biologi, bæredygtighed, arter, indsamling/høst/produktion, Danmarkshistorie, håndværk, redskaber, strik, designproces.

 

Beskrivelse

Vi snakker om planter og deres brug til tekstiler til tøj og hjem. Vi diskuterer miljø og bæredygtighed, når man høster eller samler materialer. Vi går ud i naturen og samler planter som vi skærer og klipper til tråde. Hvilke planter kendetegner netop jeres nærområde? Nu kan vi strikke små firkanter til at udsmykke klassen.

 

Forløbet differentieres i forhold til aldersgruppen og flettes sammen med gruppens øvrige undervisning. Det tilrettelægges med undervisere/n ud fra hvilke ønsker I har til forløbets vinkel. Der kan med fordel arbejdes med et emne (ex. planter) som introduktion til forløbet.

 

Forløbet

Jeg lægger ud med at fortælle om mit eget fortløbende projekt, Strikket Danmark, hvor jeg arbejder med at skabe tekstile værker ud fra materialer, jeg finder og bearbejder i mit nærområde. Jeg fortæller om min motivation i forhold til at arbejde med en pre-industriel metode, hvor jeg bruger uforarbejdede materialer og selvskabte redskaber, i en digital/virtuel kontekst.

Vi snakker om det faglige materiale klassen evt. har arbejdet med. Vi gennemgår fx Gudenåens flora og fauna, stenalderens samfund, den opdagelsesrejsende viking etc.

Til sidst introduceres eleverne til tekstile metoder: Strik og væv. Eleverne lærer at starte deres tekstil på strikkeriven, og vi starter med at lave prøver i papirgarner.

Senere går vi ud og samler materialer, skærer/klipper dem ud til lange tråde og strikker små prøver med dem. Forløbet ender med, at vi strikker et tekstil på strikkeriven.

 

Forløbet kan udvides ved at man selv konstruerer strikkeriven + at man strikker med andre materialer. Har man adgang til fx genbrug, ReMida el andet, kan det sagtens implementeres.

 

Jeg medbringer strikke-river og redskaber, med mindre andet aftales.

Om underviseren

Line Pawelczyk er designer med tekstil som speciale, og også uddannet lærer. Hendes egne værker strækker sig fra maleri, tekstile værker og grafik og hun har udstillet på et utal af små og store steder. Line er fast tilknyttet Galleri Højkant i Aarhus.

Line har stor erfaring med at undervise, både små grupper og større grupper. Hun har været undervist i sit eget regi samt på billedskoler. Line har også arbejdet i Skagen Museums skoletjeneste, hvor hun varetog undervisningsforløb og skriftligt undervisningsmateriale.

Category
design